معرفی مرکز کارآفرینی


مركز كارآفريني دانشگاه در جهت اجراي آيين نامه كاراد (طرح توسعهی كارآفريني در دانشگاه هاي كشور) مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور توسعه ي فرهنگ كارآفريني تاسيس شده است. اين مركز در راستاي سياست ها، برنامه ها و مصوبات كميته كارآفريني دانشگاه و تحت نظر معاونت پژوهش و فناوري فعاليت دارد .

 با گسترش فعاليت هاي دانشگاه به منظور تكميل زنجيره دانش تا صنعت، ساماندهي و بازآرايي مراكز و ادارات مرتبط با اين زنجيره ضروري بود فعاليت هاي اين مركز در جنبه هاي آموزش، پژوهش، ترويج و مشاوره زمينه ساز رشد و شكوفايي استعدادهاي جوان ايراني در جامعه گردد.

لذا مركز كارآفريني دانشگاه، فعاليت‌هاي مختلفي را به‌صورت تحقيقاتي، توسعه سرمايه‌‌هاي انساني، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي - ترويجي در حوزه كارآفريني در دانشگاه برنامه ريزي و انجام داده است.

اهداف مرکز کارآفرینی

  • توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه
  • شناسایی، تشویق و ترغیب کارآفرینان به سرمایه گذاری و حمایت از آنها در جهت ایجاد بنگاه‌های کسب و کارکوچک و متوسط در دانشگاه
  • تعامل پويا با نهادهاي استاني فعال در زمينه کارآفريني
  • برگزاري بازدیدهای میدانی جهت آشنایی با فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کارهای مختلف در حوزه کشاورزی
  • شناخت فرصت‌ها و تهديدهاي موجود بر سر راه کارآفرينان دانشگاهی
  • ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری،مراکز رشد، مراکز کارآفرینی و سایر مؤسسات علمی و پژوهشی فعال در امر کارآفريني و تجاري سازي 

 

وظايف و اختيارات مرکز کارآفريني:

الف ـ اجرای مصوبات کمیته کارآفرینی دانشگاه،

ب- تهیه برنامه­­های ترویجی، آموزشی و پژوهشی کاریردی و مهارتی مصوب كميته کارآفرینی با همکاری و همفکری اعضای هیأت علمی، کارشناسان و افراد صاحب­نظر آشنا با موضوع کارآفرینی،

پ- انجام کلیه امور اداری و مالی مربوط به مرکز کارآفريني در دانشگاه،

ت- برگزاری کلاس­ها، همایش­ها و کارگاه­های آموزشی مهارتی و تخصصی با هدف مهارت آموزی، مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه­ای، مهارت­های کارآفرینی عمومی و مهارت­های کارآفرینی تخصصی در بین دانشگاهیان،

ث- شناسایی سرمایه­های فکری دانشگاه شامل اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان و دانش آموختگان

ج- شناسایی و معرفی کارآفرینان برگزیده سال دانشگاه به كميته کارآفرینی از طریق اجرای جشنواره ایده­های برتر و نو،

چ- مدیریت و پی­گیری طرح­های مطالعاتی و پژوهشی مهارت محور و نیاز محور مصوب كميته کارآفرینی در مرکز یا خارج از آن برای اجرا،

ح- ارایه گزارش فعالیت­های انجام گرفته در دانشگاه هر شش ماه یکبار به كميته کارآفرینی دانشگاه،

خ- مستند سازی تجربیات گران بهای کارآفرینان دانشگاه (اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان و دانش آموختگان)،

د- تهيه و تدوين بودجه پيشنهادي مرکز کارآفرینی در دانشگاه و ارائه به كميته کارآفرینی به منظور بررسي و سير مراحل تصويب نهايي،

ذ تأمين ابزارها و امکانات مختلف براي اجراي هرچه بهتر طرح توسعه کارآفرینی،

ر- معرفي کارآفرينان برگزيده سال دانشگاه در بخش  اعضای هیات علمی، کارشناسان، دانشجویان، دانش آموختگان و کارمندان به دبيرخانه طرح کاراد در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری،

ز- کمک به تشکیل کانون‌های علمی مهارتی دانشجویی و دانش­آموختگان کارآفرینی،

س- برقراری ارتباط با دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی برای جذب مالی، برگزاری دوره آموزشی پژوهشی مهارتی در حوزه کارآفرینی.

  • امکانات و خدمات
  • اتاق کامپیوتر   
  • مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC)
  • فضای کار اشتراکی دانشجویی
  • هدایت شغلی و کاریابی تخصصی
  • مزرعه کارآفرینی ورسن
  • بوستان کارآفرینی
  • سوله فرآوری گیاهان دارویی
  • فروشگاه تولیدات گلخانه ای

 

 

 

 

 

 

 

 

کارآفرینی

كارآفريني يك ذهنيت ويژه است، يـك شـيوه بي‌نظير نگاه به جهان، نوع خلاقي از تجارت مخاطره آميز و ابزار نهايي براي خودشـكوفايي و تكامل. در قلب كارآفريني تمايل به پيـشرفت، اشـتياق بـه خلاقيـت، انگيزه براي استقلال و تجسم ديدگاه‌ها و روياهاي كارآفرينانه با كار سخت خستگي ناپذير، خطرپذيري حساب شده، نوآوري مداوم و پشتكار پايدار واقع شده است.

کارآفرین

کارآفرین شخصی است که با پذیرفتن ریسک، کسب و کاری را انتخاب کرده، آن را سازماندهی و یک دست می کند و هرگونه اقدام را براساس مهارت ها، دانش و انرژی های مشخص انجام میدهد.

دانشگاه کارآفرین

دانشگاه كارآفرين دانشگاهي اسـت كـه میبایست دو وظيفه را انجام دهد:

اول كارآفرينان آينـده را آمـوزش بدهـد تـا كـسب وكـاري ايجاد كنند و همچنين روحيه‌ي كارآفرينانـه را در دانـشجويان و در تمـام حـوزه‌هـا توسـعه بدهنـد.

 دوم اينكـه،میبایست خـودش كارآفرينانـه عمـل كنـد، مراكـز رشـد كـسب وكـار را سازماندهي كند، پارك فناوري و مـواردي نظيـر آن را ايجـاد كنـد، دانـشجويان را در ايـن سازمان‌ها درگير كند و به كمك آنها دانشجويان و فارغ التحصيلان را در ايجاد كسب وكار ياري كرده و بالاخره اينكه بتواند از نظرمالي استقلال پيدا كند. (

از اين رو،كارآفريني مبتني بر دانشگاه، هم دربرگيرنده‌ي تجاري سازي (ماننـد خدمات مشاوره، فعاليت‌هاي توسعه‌اي و ...) و هـم كالاسـازي (مانند حق اختراع، حق امتیاز، شرکت‌های تازه تاسیس متعلق به اعضای هیات علمی یا دانشجویان) است.

دانـشگاه كـارآفرين توسـعه‌ي اقتـصادي را بـه عنـوان يـك عملكرد جديد دانشگاهي به آموزش و پژوهش پيوند ميزند. ايـن امـر "سـرمايه‌اي كـردن دانش" است كه قلب ماموريت جديد دانشگاه را تشكيل داده، پيوند دانشگاه را با كـاربران دانش محكم‌تر كرده و دانشگاه را بـه عملگـري اقتـصادي تبـديل مـيكنـد.

مهارت های لازم برای کارآفرینی:

متخصصان و محققان امر کارآفرینی، دو نوع مهارت را لازمه شروع کارآفرینی می دانند:

الف) مهارت های نرم

مهارت‌هایی که کمک می‌کنند تا کارآفرینان بتوانند روابط مستحکمی با اعضای تیم و دیگران داشته باشند. مهارت‌های نرم شامل انواع مهارت‌های فردی و بین فردی مانند خودآگاهی، هدف گذاری، مدیریت زمان، ارائه موثر، مدیریت تعارض، حل مسئله و تعدادی دیگر از مهارت‌هاست.

گام اول فعالیت کارآفرینانه، فراگرفتن همین مهارت‌های نرم است که میتواند به فرد کمک کند از زندگی قبلی خود به زندگی کارآفرینانه مهاجرت کند و خود را تبدیل به یک کارآفرین موفق گرداند.

ب) مهارت‌های سخت

مهارت‌های سخت هم شامل یکسری مهارت‌ها است که کارآفرین برای مدیریت کسب وکار خود نیاز دارد آنها را فرا بگیرد. مهارت‌هایی مانند حسابداری ، نگارش طرح کسب و کار، فنی و مهندسی، برنامه‌ریزی شغلی و استخدام که بخشی از این مهارت‌ها به حساب می‌آیند. هر کارآفرینی علی‌القاعده به کاری مسلط است یا تخصصی در یک زمینه دارد، این تخصص و مهارت همان مهارت‌های سختی است که یک کارآفرین باید به آن تسلط داشته باشد.

همچنین مهارت‌های مختلف و مورد نیاز کارآفرینی در محتوای آموزش کارآفرینی را این گونه طبقه بندی کرده اند:

  1. مهارت‌های فنی: شامل ارتباطات کتبی و شفاهی، مدیریت فنی و مهارت‌های سازماندهی
  2. مهارت‌های مدیریت کسب و کار: شامل مهارت‌های برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، بازاریابی و حسابداری
  3. مهارت‌های فردی کارآفرینانه: شامل کنترل درونی، نوآوری، ریسک‌پذیری و نوآوری.

علاوه بر این تقویت مهارت‌های خاص یعنی کنترل درونی، ریسک‌پذیری، نوآوری، تغییر محوری، پشتکار و رهبری دوراندیش ، کارآفرینان را از مدیران متمایز می‌سازد.

 

 

 



  تاریخ آخرین بروزرسانی : ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳